
Szeptemberben bemutatták a Volánbusz új arculatát. Illetve csak logóját, mert az arany hídon kívül ezidáig más arculati elem nem látott napvilágot. Az arculatváltást egy belső szerkezeti átalakítás is megelőzte: az eddig regionális központokra osztott Volán társaságokat egyesítették egy szervezet és brand alá.
A sajtó egyből felkapta a hírt, számtalan médium lehozta, szenzációként kezelte, miszerint az alkalmazott új embléma egy vásárolt stock kép. Készült részletes elemzés is.
Múlt és jelen
Mielőtt a jelenlegi arculatot tovább vizsgáljuk, érdemes a Volán arculat történetére és a megelőző regionális arculatokra egy pillantást vetni.
Több mint 90 éves vállalatot, 1927-ben MAVART néven alapították. Kezdetben 30 járművel rendelkeztek, jelenleg ez a szám több mint 6500. Volán név megjelenése 1984-re datálható, amikor 24 db főként megyei rendszer szerint elosztott Volán társaságot hoztak létre, amelyeket aztán 2015-ben hét Közlekedési Társaságba vonták össze. Ezek mind különböző arculattal rendelkeztek.
A fenti ábrán látszik, hogy hét embléma közül a Közép magyarországi régióban működő Volánbuszé értékelhető egyedül szakmailag. Sőt ez a Volánbusz embléma nagyon is jó a véleményem szerint: a két eltolt háromszög dinamikus, jól magában hordozza a mozgást, mégis tömör, egyedülálló jel. Utánanéztem, a tervet Cosovan Attilajegyzi, porfoliójában az alábbi leírást találtam:
MOME egyetemi projektje keretében lezajlott többfordulós tervezési döntési folyamat eredményeként kiválasztásra került VOLÁNBUSZ logó és arculati elemek terve. A tervek alkalmazása a gyakorlatban, beleértve a cég buszain megjelenő grafikát is.
Azt gondoltam, hogy ezt az emblémát váltja az új híd/íves embléma, de nem: az eddigi Volánbusz embléma nem egy ernyő arculat volt, hanem csak egy regionális társasági embléma volt, így a márka most a Volánbusz név alatt újra egyesült és ennek a jelképe lett az arany/narancs híd, ív.
Stocklogó
Egy korábbi bejegyzésben foglalkoztam az eredetiség kérdésével. Jelen esetben az alkalmazott arany ív/híd motívum egy végtelenül egyszerű forma. Annyira egyszerű grafikailag, hogy véleményem szerint teljesen mindegy, hogy letöltött grafika vagy sem. Egyedi jel Magyarországon, ahol a vállalat főként működik, nem találtam hasonló megjelenést. Egyébként ezt a hidat bárki meg tudja rajzolni akinek egy kis jártassága van grafikai programokkal. Nekem 3,5 perc alatt sikerült.
Maga a híd asszociáció, gondolat amit a jel mögött van helyénvaló, jól működik. “Összeköt.” “Eljuttatunk A-ból B-re.” “Sima, zökkenőmentes utad lesz”. Ráadásul egy organikus íves forma, amelyben van térbeliség, plasztikusság minimális grafikai eszközökkel kivitelezve.
Tipográfiai bonyodalmak
A logó másik része a VOLÁNBUSZ tipográfia, melyet átvettek a meglévő Volánbusz emblémából (tulajdonképp a két háromszöget lecserélték a híd szimbólumra. A felhasznált betűtípus a Humanist 521 BT Bold metszete, amelyet megdöntöttek kb. 12 fokkal (illetve az ‘a’ betűt csak 9 fokkal, a V kezdőbetű pedig gyökeresebb módosítást kapott.) Nem teljesen világos, hogy miért volt szükség a betűk torzítására, nem szokványos eljárás.
Továbbá ami érdekes, hogy meghagyták a háromszög ékezetet az A betűn, amely a korábbi dupla háromszöges logóból vezethető le. Jelen esetben a híd finom formájával véleményem szerint vizuálisan nem alkot azonos nyelvet.
Megnéztem milyen megoldást lehet találni az Á betű ékezetének elhelyezésére. Nem könnyű feladat, mert a híd motívum pozíciója erőteljesen beleszól a kérdésbe. A híd íve, szépen játszik össze a döntött Á betű szárával. Ha a megszokott helyen lenne az ékezet, akkor zavarná ezt az összejátszást. Nem töltöttem vele napokat, hogy kitaláljam mi a jó megoldás, de a lenti vázlat elsőre jónak tűnik.
Hol az arculat?
Egy logó/jel/embléma önmagában nem elég egy arculathoz, kellenek további elemek a kommunikációban amelyek erősítik a vizualitást.
Jelenleg a buszokon lévő matricákat látni, illetve a közösségi média felületeket. Ezeken a felületeken a logón és a narancs színen kívül nincs olyan állandó grafikai elem amit használnának. Nem egységes a betűtípus sem, a színek használatának sem látom át a rendszerét. Használják ugyan a logó híd grafikáját külön arculati elemként, de nem rendszerszerűen, inkább csak ötletszerűen. Forgatják, nagyítják, mindig más kivágásban kerül a kreatívra.
Ami szerintem nagyon jól működik, azok a buszokon használt felnagyított embléma. Legalábbis elsőre �A megoldásról még azt is gondolhatnánk, hogy dinamikus arculatról van szó, amelyben a fix tipográfia körül a híd szimbólum mérete változatható.
Ami nem működik számomra ebben a formában, hogy a hidat és a tipográfiát is nagyítják, különböző mértékben, sőt a kettő egymáshoz képest is elmozdul. Ezzel szemben azt javasolnám, hogy a híd mindig az Á betűhoz kapcsolódjon, és ha a tipográfia mérete nem változik, csak a hidat nagyítjuk a felhasználásnak megfelelően akkor ez jó arculati rendszert alkothat. Ezáltal a híd nem csak a logóként funkcionál, hanem nagyított állapotban arculati elemként is:
Összességében: logó arculat nélkül.
A stock embléma ellenére ígéretes lehet a VOLÁNBUSZ új arculata amennyiben a logó használata megfelelően lesz szabályozva, és olyan arculati rendszer kerül mellé amely jól tudod a különféle felületeken működni. Az is lehet, hogy megvan ez az arculati rendszer, csak még nem láttuk kibontakozni. Legyen így, lássuk a medvét :)
Szeretnél több hasonló tartalmat olvasni? Csatlakozz a Brandguide Facebook csoporthoz!
Érdekel az arculattervezés?
Töltsd le 56 oldalas, gazdagon illusztrált
ingyenes Arculattervezési kisokos ebookunkat.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.